Департамент житлово-комунального господарства та

енергоефективності 

майдан Незалежності, 2, м. Суми, 40000 
тел. (0542) 78-98-40
E-mail:  Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

 Розпорядок роботи: понеділок - четвер – з 8.00 до 17.15; 

п’ятниця – з 8.00 до 16.00;
обідня перерва – з 12.00 до 13.00;
вихідні дні: субота, неділя.

 

 

«Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу»

На запит Сумської обласної державної адміністрації стосовно продовження дії постанови Кабінету Міністрів України від 19.10.2018 № 867 «Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу» Міністерство розвитку громад та територій України повідомляє про наступне.

Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 19.10.2018 № 867 «Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу» 20 травня 2021 року завершується дія покладення спеціальних обов’язків щодо гарантованого постачання природного підприємствам теплопостачанням (ПСО) НАК «Нафтогаз України».

Отже, після 20 травня 2021 року відбудеться повний перехід підприємств теплопостачання на ринкові умови придбання природного газу.

Дійсно, аналіз ситуації, що наразі виникла в сфері теплопостачання, вказує на незадовільний фінансово-економічний стан підприємств теплопостачання.

Тому, враховуючи ситуацію, що склалася, а також зважаючи на скасування гарантій та пільгових умов постачання природного газу для підприємств теплопостачання, Міністерство вважає, що для забезпечення функціонування таких підприємств на ринку природного газу потребують обов’язкового вирішення на законодавчому рівні питання щодо:

1) врегулювання заборгованості підприємств теплопостачання за спожитий природний газ перед діючим постачальником природного газу та врегулювання заборгованості населення перед підприємствами теплопостачання;

2) забезпечення окупності господарської діяльності (у тому числі достатнім обсягом обігових коштів);

3) встановлення економічно обґрунтованих тарифів, що своєчасно відображатимуть зміну вартості енергоресурсів (зокрема, природного газу);

4) врегулювання заборгованості з різниці в тарифах (різниці в цінах природного газу).

Вирішення зазначених проблемних питань галузі, а особливо врегулювання заборгованості підприємств за спожиті енергоносії, потребує зважених, комплексних рішень.

На сьогоднішній день у Верховній Раді України вже зареєстровано законопроекти, які спрямовані на вирішення вищезазначених питань. Зокрема, першочергового розгляду потребують проекти Законів України:

«Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» (реєстр. № 3508), який передбачає, серед іншого, надання можливості реструктуризації заборгованості та списання штрафних санкцій підприємствам теплоенергетики та водопровідноканалізаційного господарства, утворених (нарахованих) станом на 1 травня 2020 року, встановлення мораторію на нарахування та стягнення електропостачальниками та постачальниками природного газу штрафних санкцій на заборгованість, утворену після 1 травня 2020 року по категорії споживачів «населення», створення законодавчих підстав для узгодження та компенсації різниці між фактичними витратами та встановленими тарифами, що виникла з 01 січня 2016 року;

«Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення порядку погашення заборгованості споживачів з оплати житловокомунальних послуг» (реєстр. № 3613), яким пропонується визначити порядок та умови реструктуризації заборгованості населення до 5 років, утвореної станом на 01.10.2020, за послуги, що надаються підприємствами житлово-комунальної галузі, а також передбачено внесення змін до Закону України

«Про судовий збір» в частині звільнення позивачів - у справах про заборгованості споживачів з оплати за житлово-комунальні послуги, а також заявників у разі подання заяви щодо видачі судового наказу про стягнення заборгованості споживачів з оплати за житлово-комунальні послуги від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях;

«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо регулювання діяльності суб’єктів господарювання у сфері теплопостачання» (реєстр. № 3912), положеннями якого удосконалюється механізм формування та встановлення тарифів на теплову енергію, у тому числі вироблену з використанням альтернативних джерел енергії, а також врегульовується питання, пов’язане із розрахунками за теплову енергію, для виробництва якої використовується природний газ, шляхом скасування для підприємств теплопостачання рахунків із спеціальним режимом використання з 01.05.2021.«Про внесення змін до деяких законів України щодо регулювання діяльності підприємств у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення» (реєстр. № 4215), яким передбачається передати повноваження з ліцензування господарської діяльності у сферах тепло-, водопостачання та водовідведення та, відповідно, встановлення тарифів на теплову енергію та комунальні послуги від НКРЕКП до місцевих органів влади та створити умови для забезпечення самоокупної діяльності таких підприємств.

З метою попередження широкомасштабної зупинки підприємств комунальної теплоенергетики та уникнення відповідних соціально-політичних наслідків, Мінрегіон неодноразово звертався до Комітету Верховної Ради України з питань енергетики і житлово-комунальних послуг, Кабінету Міністрів України та заінтересованих центральних органів виконавчої влади з проханням підтримати першочерговий розгляд згаданих законопроектів Верховною Радою України.

Принагідно повідомляємо, що 29.04.2021 було повернуто з підписом Президента України прийнятий Верховною Радою України Закон України від 03.12.2020 № 1060 «Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання окремих питань у сфері надання житлово-комунальних послуг» (реєстр. законопроекту № 2458), який передбачає перехід на нові договори про надання комунальних послуг та запровадження публічних договорів приєднання про надання комунальних послуг. Вказаний Закон набрав чинності з 01.05.2021.

Практична реалізація положень цього Закону дозволить укласти публічні договори приєднання про надання комунальних послуг та застосувати підприємствами теплопостачання до споживачів цих послуг актуалізовані тарифи. З метою виконання норм зазначеного Закону Мінрегіоном проводиться робота щодо розробки необхідних підзаконних нормативно-правових актів.

Мінрегіон розпочинає громадське обговорення проєкту постанови, що визначає механізм перерахунку за неякісні послуги

Відсьогодні протягом 15 календарних днів триватимуть електронні консультації з громадськістю щодо проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку здійснення перерахунку вартості комунальних послуг за період їх ненадання, надання не в повному обсязі або невідповідної якості», який спрямований на покращення якості надання комунальних послуг.

Зокрема, у проєкті постанови запропонований механізм та умови здійснення перерахунку вартості послуг з постачання теплової енергії, гарячої води, централізованого водопостачання та водовідведення тощо. Також передбачені кількісні та якісні характеристики надання комунальних послуг (що враховуються при здійсненні виконавцем комунальних послуг перерахунку вартості таких послуг у разі їх ненадання, надання не у повному обсязі або невідповідної якості).

Водночас у проєкті постанови визначені особливості здійснення перерахунку вартості комунальних послуг залежно від виду договору, укладеного між виконавцем та споживачем, та умов нарахування плати за ці комунальні послуги.

Звіт за результатами проведення громадського обговорення буде оприлюднено на офіційному вебсайті Мінрегіону у рубриці «Результати публічного громадського обговорення». Детальніше — за посиланням: https://bit.ly/3hzVuro

ВАСИЛЬ ХОМА: ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ ТА ЕНЕРГОЕФЕКТИВНІСТЬ – ЦЕ НЕ ТРЕНД, А ВИМОГА ЧАСУ

Голова Сумської облдержадміністрації Василь ХОМА обговорив із представниками Всеукраїнської громадської організації «Вища рада енергоаудиторів і енергоменеджерів України» питання щодо реалізації в області енергозберігаючих проєктів

Говорили про необхідність проведення енергоаудиту адміністративних будівель, залучення приватних інвестицій у ході проведення заходів із енергозбередження тощо.

«Сумщина активно займається питаннями енергозбереження. Сьогодні енергоефективність – не просто тренд, а вимога часу. Тому ми готові працювати в цьому напрямку. Будемо вивчати пропозиції кампанії й напрацьовувати своє бачення щодо цих питань», – наголосив Василь Хома.

Про схвалення Концепції Загальнодержавної цільової соціальної програми “Питна вода України” на 2022—2026 роки

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 28 квітня 2021 р.                  № 388-р схвалено Концепцію Загальнодержавної цільової соціальної програми «Питна вода України» на 2022—2026 роки, якою передбачено шляхи вирішення проблемних питань, пов’язаних із забезпеченням населення якісною питною водою, централізованим водопостачанням, зокрема шляхом:

- будівництва та реконструкції водозабірних споруд відповідно до встановленого правового режиму зон санітарної охорони з метою забезпечення  населених  пунктів  якісним  централізованим водопостачанням;

- будівництва і реконструкції водопровідних та очисних споруд з метою

зменшення обсягів неочищених стічних вод, що скидаються у джерела питного водопостачання, а також утилізації осадів;

- будівництва та впровадження станцій (установок) доочищення питної

води із застосуванням новітніх матеріалів, технологій, обладнання, приладів та науково-дослідних і дослідно-конструкторських розробок;

- будівництва та реконструкції групових водопровідних мереж, очисних

споруд;

- оснащення  лабораторій  контролю  якості  питної  води  та стічних  вод,

оснащення їх сучасним контрольно-аналітичним обладнанням;

- приведення  нормативно-правової бази у сфері питного водопостачання та водовідведення, Державних санітарних норм та правил “Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною” у відповідність із законодавством ЄС.

Додаток

Продовжено термін дії ПСО для підприємств теплопостачання

Нет описания. Нет описания. Нет описания.

На позачерговому засіданні Кабінет Міністрів України схвалив розроблений Мінрегіоном проект постанови, яким продовжено термін дії покладання спеціальних обов’язків (далі - ПСО) для теплопостачальних підприємств до            20 травня 2021 року.

Постановою Кабінету Міністрів України від 19.10.2018 № 867 затверджено Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу, яке визначає умови постачання природного газу та його оплату підприємствами теплопостачання. Після завершення дії цього Положення 01 травня 2021 року, підприємства теплопостачання мали повністю перейти на ринкові умови придбання природного газу.

Проте фінансово-економічний стан теплопостачальних підприємств свідчить про їх неготовність забезпечити виконання вимог, які диктуватиме ринок. Відповідно, це могло створити додаткові проблеми, пов’язані із
функціонуванням теплопостачальних підприємств, зокрема щодо надання ними послуг населенню з постачання теплової енергії та гарячої води населенню.

  Розуміючи всю складність ситуації, 11 травня 2021 року під головуванням заст упника Міністра розвитку громад та територій України Наталії Хоцянівської була проведена онлайн нарада з представниками органів місцевого

самоврядування та теплопостачальних підприємств.

У нараді взяли участь органи місцевого самоврядування та представники теплопостачальних організацій області.

Під час онлайн наради були обговорені питання щодо:

- врегулювання заборгованості теплопостачальних підприємств за

спожитий природний газ перед діючим постачальником природного газу та врегулювання заборгованості населення перед підприємствами за отримані послуги; 

- забезпечення окупності господарської діяльності (у тому числі достатнім обсягом обігових коштів);

- встановлення економічно обґрунтованих тарифів, що своєчасно відображатимуть зміну вартості енергоресурсів (зокрема, природного газу);

- врегулювання заборгованості з різниці в тарифах (різниці в цінах природного газу).

Враховуючи наявність важливих питань за підсумками онлайн наради з боку теплопостачальних підприємств та органів місцевого самоврядування, що потребують подальшого обговорення та вирішення на рівні центральних органів

виконавчої влади, заступник Міністра розвитку громад та територій України Наталія Хоцянівська запропонувала провести наступну нараду до кінця травня цього року. Яка також зазначила, що це лише початок конструктивного діалогу між органами влади та органами місцевого самоврядування, який буде спрямований на повне вирішення системних кризових явищ у галузі комунальної теплоенергетики. Поряд з цим, учасникам наради було наголошено щодо необхідності дотримання повного та якнайшвидшго виконання усіма підписантами Меморандуму взятих на себе зобов’язань алгоритму комплексного вирішення проблемних питань галузі, визначеного укладеним між Урядом України, НАК «Нафтогаз України», НКРЕКП та Асоціацією міст України Меморандуму.